miércoles

EL COLUMPIO


Aquesta dura batalla de viure ens embarulla. Volem abastar-ho tot amb els braços oberts, estesos, i els ulls perduts en un horitzó circular que s'allunya a cada pas que donem cap a ell. Aquests ulls tornats cap a fora, sempre cap a fora, tractant de descobrir la precisió dels contorns, la realitat de les imatges.

Aquesta ment amb el seu fitxer numerat, catalogando coses, actes passions, sentiments, gents. El treball és ardu, interminable. La balança no cessa de pesar. Ahir teníem un jardí amb papallones, amb ranas, amb tolls, amb un àngel de conegut rostre que enllaçava la diminuta mà de la infància i ens ensenyava cançons per a entonar la música de les rondes.

Volíem perquè sí. No ens culpàvem de res ni buscàvem culpables.

Érem blancs, íntegres i nostres. Ens sorpreníem de la meravella d'una flor, dels ulls fosforescentes dels gats transitant la nit, de les bestioles de llum, de la veu de la mare anunciant la sopa calenta o els bunyols, del pare fort i cansat tornant a la tarda del treball. La vida era un abric tebi en l'hivern i un aire blau pel qual el nostre cos navegava en l'estiu. Un aire blau i un àngel?, sempre l'àngel.

Què va passar després? Amuntonem xifres, vam donar nom als rius i a les ciutats, vam donar nom a aquesta tendresa natural que sorgia de nosaltres com un manantial interminable.

La cridem ?amor? i vam escollir curosament a qui podien rebre-ho, a qui podíem acceptar-s'ho. I aquell camí ample, aquell camí pla, es va anar estrenyent fins a transformar-se en una callecita estreta, en un desfiladero per on només podem passar d'un en fons. D'un en fons i cada vegada amb menys equipatge. El primer que deixem va ser l'àngel. Després els somnis. Més tard la il·lusió, la fantasia i fins a la generositat.

Cada vegada més desconfiats, comencem a escrutar els ulls de qui ens envoltaven, a estudiar els seus moviments: anaven a acariciar-nos o a copejar-nos?. Les nostres alforjas es van omplir d'inquietuds, de pors, de vanitats, d'egoisme. Separem ?el nostre? del dels altres, vam posar un cèrcol per a protegir el nostre lloc, vam beure àvidament la nostra aigua, vam menjar hambrientamente el nostre pa, més del que nostra fam ens demanava, pels dubtes que alguna vegada arribés a faltar-nos? i comencem a cridar ?superfluas? a coses com els barriletes, les oracions i els miracles.

I ja el cel no ens va semblar tan gran ni la terra tan immensa, ni tan valenta l'home, ni tan tendre el pit amic, ni tan desinteressada la mà que s'oferia a estrènyer la nostra. I defensant-nos dels altres, els marginem.

Però la culpa és nostra. Perquè mirem a l'home amb el seu vestit planchado i les seves sabates noves i el seu nom complet, oblidant que endins de cadascun va haver-hi un noi que va jugar en el mateix jardí que un dia vam tenir, un noi amb un àngel igual a l'àngel que ens duia de la mà? No vull ser amarg, només vull dir-li que he sofert, com vostè, com tots?, només vull dir-li que vaig estar trist com vostè, com tots, i d'aviat em vaig sentir tancat, i d'aviat em vaig sentir presoner, incapaç de donar un pas més, de riure, de ser feliç, completament feliç? Fins a fa una estona.

Fa una estona vaig creuar per una plaça. No sigues per què vaig passar al costat dels gronxadors i un noi em va dir: ?colúmpieme fort, vull tocar el cel amb els peus?. M'ho va dir sense preguntar el meu nom, sense preguntar si jo era bé, sense preguntar quants diners duia en la meva cartera.

Solament em va dir colúmpieme fins al cel, i no es va posar a calcular els metres que ho separaven del cel. Para què? Estava allà. Era blau. Era ample. També podia ser seu. Tenia dret a ell.

Vaig deixar la meva cartera sobre la sorra, el columpie amb totes les meves forces.

-Ho toco!

-Cridava entusiasmat-. Ho toco! Veu? Reia.

I el seu riure era una cullera de plata tintineando en el cristall de l'aire. I el meu riure era també una campana blava en l'aire de gener.

Algú, al meu costat, reia amb mi. Reia en aquesta tarda, reia perquè sí. Era l'àngel. L'àngel antic i estomacat, l'àngel oblidat, l'àngel de la infància que per fi va trobar un lloc lliure al costat de mi i, sense demanar permís, es va agarrar del meu vestit, es z/se zambulló en el meu cos i em va ajudar a hamacarlo.

En la meitat del dia, en la meitat del dolor, trencant la serietat del nostre ofici d'adults austeros, reconcentrados, grisos, hi ha sempre un noi volant en un gronxador. Un noi que som nosaltres mateixos volent tocar el cel com sigui. N'hi ha prou amb detenir-se a fer-ho.

N'hi ha prou amb agarrar la seva mà lleu i dir-li a poc a poc les coses més absurdes i belles: que és bufó estar viu, que el cor no necessita un motor a doll per a tocar els núvols, doncs puja solament, com l'incienso de les benediccions, si ho deixem escapar un instant de la rutina. La veritat és aquesta, simplement, aquesta cosa tan simple que de tan simple tenim oblidada.

Quan vaig deixar la plaça, en el meu pit reverberaba una font. Anava somrient. Alguns es van detenir per a mirar-me, i van somriure també. Creien que li somreien a un noi sol i una mica boig que reia per res. No sabien que també li estaven somrient a un àngel invisible que anava penjat del meu braç

¡Conecta los altavoces!, si padece del Corazón por favor no lo veas

FOR THE BIRDS con Betty Boop

DIOS HIZO EL MUNDO EN7 DIAS

GILA

AGUSTIN GIMENEZ

ENRIQUE SAN FRANCISCO

Pablo Motos - El Agua

Anabel Alonso - Los Piropos

Bermudez - Vuelta de las Vacaciones